torsdag den 17. maj 2012

Jeg hader at elske at læse

Hm hej Blog.
Ja, jeg hader at være en læsehest! Og samtidig elsker jeg det. Det er ikke til at finde rundt i.

Jeg har netop afsluttet min nu 2 år lange gennemgang af Arven-kvarteten, skrevet af den enormt gode forfatter, hans alder og erfaring taget i betragtning, Christopher Paolini. Arven-kvarteten starter med bogen Eragon (som folk sikkert kender i form af filmatisereringen, som jeg personligt ser som en ENORM skuffelse i forhold til bogen, da de udelader så meget vigtigt, som får betydningen længere inde i serien. Og så bare har generelle fatale undladelser så som hovedpersonerne ikke udseendesmæssigt lever op til bogen (Eragon og Arya er begge mørkhårede, IKKE lyshårede!). Nåh, men som nr. 2 kommer Den ældste, eller Eldest (originaltitel), som nr. 3, delt op i 2 bind, kommer Brisingr (jo, det hedder den). Alle disse tre (eller fire), læste jeg i streg fra sommer 2010 til forår 2011 (måtte vente lidt mellem publiceringerne), og så endelig, efter et års ventetid, blev nr. 4, Arven (originaltitel Inheritance) udgivet, ligeledes i 2 bind, og jeg har så brugt de sidste par uger på at skyde mig igennem dem, og nu er det endelig gjort! 3 års læsning er nu endelig fuldendt - og belønningen? Et kæmpe tomrum midt i hovedet, efter slutningen på en æra. Ligesom med Harry Potter! Og Twilight. Og Ringenes Herre. Nu er det slut. Og for at gøre det hele endnu værre, så slutter bogen GODT OG TRIST! Det er bare den værste måde at slutte en god bog på! Ligesom i Ringenes Herre slutter bogen.... Hov nej, jeg må jo ikke give nogen spoilers.... Nej, I må læse den selv (Pokkers, nu ved I jo at den slutter godt. Nåhr ja, det er vel kun rimeligt, for når man først er kommet ind i bogen, må man alligevel tjekke om hvordan den ender, for Paolini ved eddermandme hvordan man gør en bog spændende!).

Nåh, men jeg ville lige lufte min fortvivlelse og rastløshed, over denne æras slutning. Jeg håber virkelig at Paolini mener hvad han siger, når han i takkeordet bagerst i bogen, skriver at det ikke er sidste bog han skriver, om Eragon, Saphira, Alagaesia (den fantasi-verden hvor handlingen forgår) og alt det andet, han har formået at skabe. Ser frem til fortsættelsen, Paolini ;)

Ps.
Jeg advarer på forhånd, hvis folk agter at læse denne fantastiske kvartet, om at slappe af, mens man læser, og ikke lader sig rive med, for disse dage, hvor jeg har læst den sidste del af serien (bog 4, bind 2), har jeg haft konstant stivhed i ryggen og kæber, pga. at jeg har spændt så meget og skåret tænder pga. det nervepirrende plot. Jeg har følt mig pirrelig da handlingen virkelig har grebet mig, og mine tanker og følelser har konstant kredset om den bog (ja, det et vild at en bog kan gøre så meget).
- Så husk at bevare roen, leve i nuet og bevare virkelighedsfornemmelsen, inden du/I går igang med serien - det kan rede jeres forstand og gode humør ;)

Men god er serien sgu, og jeg anbefaler alle fantasy/middelalder/rollespils/krigs/drage-entusiaster om at læse den. I vil ikke blive skuffede!

Tschüs! :D

Oh ja, og så lidt billeder ;)

Arven-kvartetet (originaltitel: the Inheritance cycle), bestående af 1: Eragon, 2: Den ældste, 3: Brisingr (2 bind) & 4: Arven (2 bind).
Eragon og hans drage Saphira (Eragon har i bogen mørkt hår,
og Saphiras vinger har membraner (som flagermusvinger), ikke fjer eller skel!)
Eragon og Arya i en mere naturtro gengivelse.
Sienna Guillory som Arya, i filmen. Kan I se hvad jeg mener?
Selvom Sienna ganske vist er en flot og god skuespiller, så passer hun
altså IKKE til Arya. Efterminmening, ligner Arya mere Liv Tyler (som også spiller
Arven i Ringenes Herre, hvilken, jeg tror har været inspirationskilde til Arya)
Liv Tyler = Meget mere Arya!
Til sidst skulle I lige have et kort over Alagaesia ;)
Pps.
I kan besøge Alagaesia og Christopher Paolini og læse meget mere om bøgerne og denne verden, på hjemmesiden: www.Alagaesia.com :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar