fredag den 12. juli 2013

Den Blå Planet

Hej Blog :)

Jeg lovede jer jo billeder fra min tur til Den Blå Planet i sidste uge, og her er nogle af dem jeg synes er bedst.

For dem der ikke har været inde på Den Blå Planet, så er der kun én ting at sige: KOM SÅ FOR HIMLENS SKYLD AFSTED!!!! Helt igennem fantastisk sted for folk der elsker dyr og natur, og som finder havet og hvad der findes under den blå overflade interessant, fascinerende og fængslende. Den Blå Planet lokker først og fremmest med sine store imponerende bygninger og flotte beliggenhed og lover en ganske unik oplevelse at tage med hjem for både store og små (men seriøst, jeg begriber ikke hvorfor folk tager deres små børn i barnevogne - der endnu er for små til overhovedet at forstå sådan noget - med ind til sådan noget. Med de mange mennesker der i forvejen er derinde vil barnevogne bare fylde mere, og stresse børnene hvilket gør dem og forældrene irritable, og hvor ligger det hyggelige så henne? Der vil jeg anbefale ALLE med småbørn om at vente med at tage børnene med derind til de er store nok til at forstå hvad der sker og rent faktisk synes at det er spændende. Både for børnenes og forældrenes, men i høj grad også for de andre besøgendes skyld!)

Nåh, men det her indlæg skal ikke handle om hvorvidt man skal tage små børn med i zoologisk have eller ej. På trods af småbørn, barnevogne og et støjniveau der måske er lidt mere end hvad der er godt for en, så er Den Blå Planet altså virkelig en oplevelse for sig - og kan opveje ALLE negative faktorer der ellers må være. At kunne gå fra Australiens koralrev til Amazon floden til Færøerne og videre til det store Atlanterhav, og betages, forundres og chokeres af alle de mange fisk, hajer og maller i pragtfulde lys og farveformationer i de smukt dekorerede og store akvarier. Og for slet ikke at nævne den vildt imponerende glastunnel, der tager én gennem det store akvarium med hajer, rokker og gigantiske fisk og maller.

Jeg kunne plabre i ét væk om Den Blå Planet, men det er egentlig lidt ligemeget når det hele kun kan siges med 2 ord: TAG DERIND!! Det kan kun anbefales! :D



See's :)

2 kommentarer:

  1. flotte billeder! Jeg vil vildt gerne derind snart, heldigvis har jeg også planer med min kæreste om at gøre det til efteråret når turisterne er faldet lidt til ro ;)
    Med hensyn til det med de helt små børn - jeg fatter det virkeligt heller ikke! Sidste år var jeg med min familie i disneyland, og her ser man også tonsvis af små børn i klapstole. De kommer jo ikke til at kunne huske det, så det er et eller andet sted et helt ekstremt spild af penge, og som du nævner bliver de jo bare stressede af den enorme menneske mængde ):

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det! Det er en helt fantastisk oplevelse, nærmest lidt som at træde ind i et andet univers. Jeg følte virkelig at tiden stod stille derinde. Kiggede på mit ur efter et par timer, og kunne ikke helt forstå hvor lang tid der egentlig var gået. Det eneste der rent faktisk holdte mig fra at hengive mig helt til universet var, som nævnt, de mange mennesker og stressen der nærmest hang i luften. Det satte virkelig en kæp i hjulet på det hele.
      - Men ja, det er en god idé at vente til turistsæsonen er ovre (selvom der nok stadig vil være mange mennesker, da det jo også er nyt, så mange danskere vil selv gerne ind og se). Men prøv jer ad med en hverdag hen mod efteråret, eller måske vinteren. Man er indenfor og lægger derfor ikke synderlig meget mærke til de udendørs omgivelser, og der er folk desuden også på ferie eller på arbejde. Der er det nok de mest gunstige omstændigheder for at tage derind :)
      OG SÅ LIGE ET ANDET GODT RÅD: Køb for guds skyld biletterne hjemme fra over nettet! For det første sparer man penge ved det, da man får rabat på webshoppen, og for det andet, så går det MEGET hurtigere med at komme ind! Vi havde købt billetter hjemmefra og der var to køer man kunne stå i: den med webshop-billetter og den der skulle købe ved indgangen, og sidstnævnte var så lang at den gik helt ud på gaden, mens den anden var helt fri, så vi gik en stor bue uden om den store kø (ret så mange VIP-fornemmelser, hehe ;)) og vupti - var vi inde UDEN at stå i kø og endda med penge at sparer! Win win! Så køb billetterne på nettet! Man får dem med det samme over mail og skal bare printe dem ud, og så har man dem med sig.

      Og mht. børn: ja, det er ret ufatteligt, og i hvert fald noget jeg vil sørge for at huske mig selv på, hvis jeg nogensinde får børn: VENT med at tage dem sådanne steder før de er gamle nok til at kunne forstå hele konceptet og rent faktisk interesserer sig for det.

      Slet