mandag den 19. august 2013

Sønderjylland 1 // Højer

Hej Blog :)

Her kommer der lige en billedbombe!
    Nogen der måske kan huske at jeg var i Sønderjylland på noget ridelejr-tamtam her i starten af August? Ja, ikke fordi at der blev redet så meget, det var mere sådan et slags hyggeophold. Sagen er nemlig den af det er en af min mors - og mine - god rideveninder der er flytte til Sønderjylland og har startet en ranch med westernridning som noget turistattraktion, hvilket faktisk vinder stort indpas som ferieoplevelse efterhånden. Og hvis du der nu sidder og læser det her, skulle have lyst til såden et ophold på en god dansk ranch med amerikanske fornemmelser, få lov til at ride stille og rolige ture på en rigtig Quarterhorse med westernsaddel og det hele ude på Sønderjyllands prærie, så tjek deres hjemmeside ud her på www.longview.dk. Med kun en 20 minutters kørsel til Møgeltønder og Tønder (hvilket forresten er nogle helt fantastiske mindre byer, i ægte glansbilledforstand. Med en masse historie, en masse virkelig hyggelige og spændende butikker lokaliserede i virkelig flotte gamle rokokobygninger, og en enkelt kongelig familie som indbyggere, nærmere bestemt prins Joachim og prinsesse Marie, kan jeg helt sikkert anbefale de to juveler et besøg! Billeder fra min tur til Tønder kommer forresten ind senere hen), og en lignende distance til Tyskland og billig shoppingmuligheder er Sønderjylland faktisk ikke så lutter kedelig og turistfjendtlig som jeg i hvert fald først gik og troede. Det tager måske lidt tid at vænne sig til det overdrevent flade landskab derude, men når det først er gjort, så er Sønderjylland altså virkelig et fedt sted at tage en uges afspadsering og få noget god ro i sjælen. Jeg skal i hvert tilbage igen meget snart. Nåede jo heller ikke at få billeder af den søde lille by Møgeltønder.

Men her kan I altså se mine billeder fra Højer - hvor ranchen ligger. Naturen, gården, dyrerne og måske opfange stemningen fra de dejlige dage vi tilbragte der.

Med fuldstændig uspoleret udsigt til de smukke solnedgange ud over marsken og mosekonebryg i skumringstiden, er Sønderjylland også et ideelt sted for et romantisk ophold for 2.
Okay det her minder måske lidt mere om noget fra en gyserfilm, men det skal altså lige siges at med de blå, rosa og gyldne farver der rigtigt lå over sceneriet, så er det vildt romantisk. Jeg syntes nu bare at Sort/Hvid klædte billederne ;)
Ud over en rig historie, virkelig unikt landskab og ret attraktive sights, så byder Sønderjylland, nærmere bestemt Højer (hvor vi var og hvor disse billeder er taget) faktisk også på et virkelig sjældent fænomen der KUN udspiller sig her i Sønderjylland sted; nemlig Sort Sol, hvilket er når en kæmp flok på flere millioner af stære samles og flyver i store formationer, der nærmest ligner ét stort dyr. Et helt utroligt syn, som jeg desværre ik fik set denne gang, da det ik er sæson, men hvis man vender næsen mod Højer i september-oktober, så kan man være heldig at se det sjældne fænomen og få nogle rigtig gode billedskud med hjem. Jeg må denne omgang dog kun nøjes med disse få stk.

Højer bliver desuden også kaldt "Digernes land" pga. de ufatteligt mange diger, kanaler og sluser. Kan ikke helt den eksakte historie bag, men det er i hvert fald utroligt. Måske man skulle dyrke ris i Sønderjylland....



Fruens vilje:
Tæt på Long View hvor vi havde til huse, findes der på en hyggelig gård et selvstændigt hjemmedrevent konditori og café, hvor servicen er helt i top og delikatesserne endnu bedre! Og som det så så heldigt ligger for os, så kender vores værtinde (vores rideveninde der afholdt denne lejr eksklusivt for os) hendes der driver dette konditori, hvilket førte til en vildt hyggelig eftermiddag med den flotteste og lækreste hindbærmousse-lagkage jeg har nogensinde har set og smagt sammen med frisk hjemmelavet kaffe og kakao, der faktisk nok også er den bedste jeg nogensinde har smagt. Selve sceneriet udspiller sig i dejligt rustikke lokaler, der faktisk er en gammel stald, men som er blevet omdannet til en varm, hjemlig og smuk idylisk stue, med flotte nyistandsatte gamle møbler og smuk delikat gammelt porcelæn, der helt automatisk fik en til at stritte med lillefingeren og sippe forsigtigt. Og imens gik snakken og latteren lystigt omkring og husets værtinde - der simpelthen er så utroligt sød og imødekommende - kom hen og deltog i munterheden. Er der mon nogen der kan stave til Hyggeligt?! :D

     "Fruens Vilje" hedder denne perle af et kondittori, der ligger så langt ude på landet, at man egentlig ikke rigtig tror på det. Men jeg siger jer, dette sted er så eminent hyggeligt med utrolig god service (der både kan foregå på dansk, sønderjysk, engelsk og tysk) og ubegribeligt gode kvalitetvarer, bestående af chokolade, bolsjer, kaffe, kakao, kage etc., alt sammen hjemmelavet fra et ægte dansk køkken (Mette Blomsterberg ville nok klappe i hænderne over dette!)
Dette sted kører på en blanding af hjemlig jysk imødekommenhed, ægte dansk kvalitet når den er bedst og næring til den søde tand der virkelig forkæler autencitets-luksussansen. Jeg har nu været der to gange, og hver gang har min oplevelse været til 5 stjerner og jeg er kommet hjem med et lille lager indtil mit næste besøg. Dette sted er vildt hyggeligt og virkelig et besøg værd, hvis man befinder sig i Højer eller nærmeste opland. Deres hjemmeside - med adresse kan ses Her.
 
Haha man skal måske lidt tage sig i agt for et muligt sukkerchok ;D
Den lille butik byder også på både hjemmelavede bolcher og chokolade, som man kan skaffe sig med hjem, som en delikat souvenir.

Tilbage på gården, hvor vi den sidste aften spiste ude med lækre oksebøffer på bål og ægte præriegrill-hygge!

Bare for at undgå grimme misforståelser, så er bøfkødet økologisk og købt i et ganske almindeligt indkøbscenter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar