tirsdag den 3. september 2013

Brombærtærte med chokolade

Go'formiddag Blog :)

Det er længe siden at jeg har postet lidt omkring mad - og selvom jeg ikke er nogen madblogger, ej heller helseblogger (!), så vil jeg alligevel dele min nyeste erhvervelse til mit Mad CV med jer.
     Det er jo septepmber og september betyder brombær, og da vi har en masse brombærbuske rundt omkring på gården, har jeg været ude og samle ind og tænkt at jeg for en gangs skyld godt vil prøve at lave noget lækkert ud af dem. Derfor bladrede jeg lidt i nogle opskrifter, og fandt en Brombærtærte med Chokolade. Uh mums! Så den sætter jeg mig da for at lave, og personligt synes jeg da at resultatet blev okay alt taget i betragtning (men den skal nok lige laves et par gange, gør den sidder der...) Men tænkte i hvert fald at jeg lige ville dele opskriften med jer:

Ingredienser
Tærtedej:
- 175 g hvedemel
- 30 g usødet kakao
- 50 g flormelis
- 1knsp salt
- 85 g usaltet smør, skåret i tern
- 1/2 æggeblomme

Fyld:
- 3 dl piskefløde
- 175 g brombærgelé
- 225 g letbitterchokolade, brækket i stykker
- 2 spk usaltet smør, skåret i tern

Sauce:
- 675 g brombær, plus ekstra til pynt
- 1 spk citronsaft (fra usprøjtet citron)
- 2 spk sukker
- 2 spk créme de cassis (solbærlikør)


Tilberedning:
1. Tærtedej: Sigt mel, kakao, flormelis og salt ned i en skål og lave n fordybning i midten, hvor smør og æggeblommen kommes i. Rør lidt efter lidt de tørre ingredienser sammen med æg og smør med en håndmixers dejkroge (psst... for mit vedkommende fungerede det ikke helt, så jeg endte med at bruge hænderne og ælte dejen i form. Men da der først virkede til ikke at vær enok smør kom jeg desværre mere i, hvilket blev for meget og fedtet, så jeg kom også mere mel i, hvilket gjorde at dejen blev lidt smuldrende og smagte lidt af smør, så det skal man lige være forsigtig med). Ælt dejen og form den til en kugle. Pak den i husholdningsfilm og lad den hvile i køleskabet i 1 time.

2: Rul dejen ud på et meldrysset bordog læg den i en tærteform (opskriften anbefaler en firkantet, men jeg brugte nu en rund én). Prik bunden med en gaffel, læg bagepapir i bunden og fyld den op med gule ærter, tørrede bønder eller grødris. Bag den i en forvarmet ovn ved 180° i 15 min (jeg måtte altså give den væsentlig længere tid, da dejen stadig var meget blød. Men det kan også skyldes min lidt ringe dej). Tag den ud og sæt den til afkøling.

3. Fyld: Hæld piskefløden og gelé i en gryde og bring den i kog for svag varme. Tag det fra varmen og rør chokolade i og derefter smørret, til det er smeltet og glat. Hæld denne masse i den forebagte tærtebund og lad den køle af (mit fyld føltes ret tyndt og flydende i starten, men efterhånden som det er blevet koldt, er det stivnet en smule og blev mere fast, så hvis det er, så hjælper det at stille tærten i køleskabet, når den er færdig).

4. Sauce: Blend brombær, citronsaft og sukker og pres herefter puréen gennem et sigte (personligt brugte jeg den bare som den er. Jeg kan nu godt lide når der også er kerner i), og rør Créme de Cassis i (da jeg ikke kunne finde en solbærlikør nogen steder i nærheden, måtte jeg bruge en cognaclikør med appelsin. Det virkede så ikke helt så godt, da jeg synes at saucen fik en smag af æble i stedet for brombær. Så ville jeg nok fortrække den som før).

5. Hæld lidt brombær ud over tærten og pensl den over med saucen, og server resten som tilbehør.

Hmm ik lige det pæneste eksemplar ej heller de bedste billeder, mens til dens forsvar skal det altså siges at den smagte virkelig godt ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar