lørdag den 19. oktober 2013

Fordi dine negle elsker Sally Hansen

Hej Blog :)

Det er ikke fordi at jeg går hen og bliver totalt beauty-blogger, men efter at have forsømt mit udseende i ret grov grad, når det kommer til at passe på min krop, hår, hud og andre organer. Og et sted skal man jo starte, så jeg startede ud med at sortere lidt i min make up, gøre status over ting jeg mangler og alt sådan noget, og det faldt så sjovt nok sammen med en rabatkode fra Elf, så jeg samtidig også kunne gå planken ud og erstatte noget af det gamle 2. rangs make-up, jeg har været lidt god til at samle på, og ikke bruge, med noget mere lækkert og god kvalitetsmake-up, som jeg til og med vil bruge. Men det er en anden historie, som I vil kunne læse Her.
    Men nu er jeg så gået videre med mit "pas på mig selv"-projekt, og dermed er turen kommet til mine negle. Som en fanatisk neglebider siden barnsben, og føst stoppet for et par år siden, er jeg desværre indehaver af ret svage og tynde negle, der både knækker, flosser og også er ret svære at få i form. Og ganske vist har jeg efter mit neglebidderistop været okay flittig til at klippe og file mine negle, men at det også kunne skade mine negle, hvis det ikke blev gjort rigtigt, har aldrig rigtig slået mig. Så dermed er jeg ikke rigtig nået længere mod at få sunde, stærke negle.
Men hvad gør man så? Ét ord: Google! Ah det er altså bare ens bedste ven i nødens stund en gang i mellem. Men da jeg så googlede flossede negle, fandt jeg frem til dette indlæg, der svarer på en helt masse spørgsmål jeg har gået med, og kommet med en masse fede facts, som jeg har taget til mig samt anbefalinger til produkter der kan hjælpe en på vej. Indlægget kan findes Her.

Nedenfor har jeg samlet nogle af de bedste råd:
  • Når du filer neglene, så fil kun én vej, og ikke frem og tilbage, da det flosser neglene. Eksperterne anbefaler at man filer neglen i "squoval" form, altså en blanding af oval og firkantet, for bedre hold. De anbefaler også at man filer i en vinkel på 45° på undersiden af den frie negl (altså man filer op ad og bag over, ligesom vist på nedenstående billede)
  • Klip kun små bider af neglene, i stedet for at klippe lige over. Det er sundere og nemmere at styre neglens form på den måde. Fil derefter de skarpe hjørne som nævnt ovenfor.
  • Spis sundt og varieret, drik masser af vand og få masser af zink og calcium, hvilket er afgørende for at få sunde negle (og få en sund krop og tilværelse rent generelt)
  • Beskyt neglene mod vand, vind og vejr, for at modvirke at de flosser. Brug handsker og gummihandsker når du er ude eller når du fx gør rent. Ovenstående er nemlig med til at udtørre neglene og få dem til at spalte og knække.
  • Smør dine hænder og negle ind i en god creme, eller neglebåndsolie. Ikke alene får du dejlige bløde hænder (især her i vinterhalvåret, hvor den tørre, kolde vind udtørre hænderne), men dine negle bliver også fugtet og opnår dermed fleksibilitet.
  • Brug olie til at smører dine neglebånd. Sally Hansen's Maximum Growth Cuticle & Nail Treatment skulle være rigtig god. Ellers kan man lave sin egen ved at bruge alm. olie (fx olivenolie), som opvarmes til en behagelig temperatur, blandes op med lidt citronsaft, og som man så holder neglene i i 15-20 min. Gøres ca. 2-3 gange ugentligt. Dette skulle gøre neglene mere bløde og fleksible. 
  • Når du lægger lak på neglene, skal de være helt tørre, ellers holder lakken ikke ordentligt og neglene risikerer at flække.
  • For at undgå at neglene misfarves og udtørre under neglelak, er det vigtigt at bruge en god base coat. Disse kan findes rundt hos forskellige mærker. Jeg har personligt lige købt mig Sally Hansens Diamond Shine Base & Top Coat, der både kan bruges oven på og under lakken, for bedre hold samt beskyttelse af neglen.
  • Brug acetonefri neglelakfjerner! Acetoner udtørre både hud og negle, og er dermed ikke særlig sund. Du kan også få neglelakfjerner med olie i, der i stedet for at udtørre også smørre neglen samtidig. Jeg bruger en fra Biocura med olivenolie, og selvom det tager lidt længere tid at fjerne lakken, så efterlades neglene bløde, fugtede og fleksible, hvilket jeg varmt kan anbefale!
  • Har du ligesom jeg været neglebidder eller er bare udstyret med svage og tynde negle, der knækker og flosser, så brug Sally Hansens Miracle Nail Thickener. Skulle efter sigende yde beskyttelse samt et glossy finish til dine negle, imens den reparerer og forstærker neglene. Læg et dagligt lag i 4 dage, herefter fjernes det, og efter 4 dage gentages proceduren. Brug i en 3 ugers periode, og neglene skulle være blevet mere holdbare og styrket. Jeg har netop skaffet mig denne lak, og er på min 3. dag, og jeg er allerede fan af den dejlige geléagtige konsistens og det flotte smooth og glossy finish neglene får. Med den på behøver du næsten ik neglelak (som du sagtens kan lægge mellem lagene, og dermed bruge den som base og top coat). 
  • Til sidst: Hvis en eller flere af dine negle flækker op til en fest eller andet event, hvor du gerne vil have flotte negle, så i stedet for at klip neglen(e) ned, så brug Mavala's Nail Shield. Først lægges en glasfiber-coat, til at beskytte og holde den beskadigede negl, og derefter lægges en lakforsegler, til at dække den ru overflade. Lakken skulle holde en dags tid, og være et hurtig og nemt midlertidigt fix til en beskadiget negl.

Eksperternes råd går på at file neglen i "squoval" form, for bedst mulig hold og styrke, samt at file i en vinkel på 45° under den frie kant, og file "bag over" på neglen.
Sally Hansens Miracle Nail Thickener & Sally Hansens Diamond Shine Base & Top Coat
- Jeg er personligt helt vild med Sally Hansen's produkter! Efter jeg købte en glitrende neglelak her i vinters fra hendes mærke, der har en helt utrolig dækkeevne, har jeg kun hørt og oplevet godt fra hendes side af, og dermed er jeg ret addicted til hendes produkter, så jeg havde ikke mange betænkeligheder da jeg købte disse to lakke, der desuden også har fået gode anmeldelser.
Mine negle efter dag 3 og det 3. lag. Som man nok kan se er mine negle ret tynde, misfarvede og beskadigede af at være blevet filet forkert, haft neglelak på og bare ikke være blevet passet særlig godt de sidste mange år. Men det skal altså være slut nu, efter at jeg har valgt at tage hånd om mine negle, gøre dem stærkere og mere sunde og flotte at se på. Det vil blive en langsommelig proces, men håber da på at jeg kan fejre nytåret med stærke lange, flotte, glitrende negle!

 Ét eller andet sted ved jeg godt at alt dette måske er overflødigt, og I nok sidder og tænker "Jamen Anna-Sophie, hvorfor får du ikke bare lagt falske negle?". Tjaa simpelthen fordi at jeg ikke bryder mig om det. Jeg er ret meget ægthedsnarkoman, og kan ikke så godt lide "falske" ting. Selvfølgelig er det helt fint at andre vælger at få hårextensions, falske negle, spray tan eller falske vipper, og nogle mennesker kan altså også pull it off (fx er jeg vild med den danske blogger Johanne Kohlmetz' lange Catwoan-negle, der er falske, det går bare vildt godt til hende!), men sådan noget har bare aldrig appeleret til mig, da jeg synes at den ægte varer ser langt bedre ud (i hvert fald til mig). Ud over det, så har jeg hørt fra op til flere at falske negle skulle ødelægge og svække ens negle ret meget, og når man så som jeg har svage negle, er det vel bare at gøre ondt værre. Så alene derfor vælger jeg at tage mig sammen og prøve at gøre en indsats for mine egne negle, og så må vi se hvordan det går ;)


1 kommentar: