fredag den 11. oktober 2013

Karolina Kurkova Streetstyle

Hej Blog :)

Utroligt som man kan skifte "person" fra den ene dag til den anden. Her forleden, da jeg gik hjem fra arbejde, og var iført dette outfit, passerede jeg en dame, der luftede sin puddel, og som pludselig standsede op og sagde "hvor ser du dog smart ud! Jeg elsker den måde du har matchet hatten, og strømpebukserne på. Hvor har du dog købt dem?", og fortsatte med at hun synes at vi er alt for dårlige til at komplimentere hinanden, når vi kan (hvilket jeg jo - rødmende af begejstring, forlegenhed og en varm følelse af taknemlighed, smiger og overraskelse - måtte give hende ret i), og så fortsatte jeg ellers hjemad med en følelse af at være lidt mere chic end før ;P
    MEN når man så i dag vågner ved at en veninde og kollega ringer og minder én om at man skal til et møde om 2 minutter, så er al chic- og classyness kastet over bord, og det gælder bare om at trække i det første det bedste sæt anstændige tøj, man får fat på (hvilket så resulterede i jeans og denimskjorte til sneakers og håret op i en knold. Talking about classyness...) Så jeg følte mig hverken særlig chic eller classy da jeg flovt trissede ind i mødelokalet og satte mig på min plads, 10 minutter forsinket (de var heldigvis virkelig søde og nærmest pinligt forstående for mit håbløst distræte væsen. Og så kan jeg jo også prise mig lykkelig for at det var et ret uformelt møde). Men stadig... Glorien står i hvert fald til en grundig pudsning de næste dage (og Michelle P står til en ordentlig takkegave for spontant at have reddet mig fra et pinligt tilfælde!)

Men nok om det. Det er jo lige blevet efterårsferie, sådan rigtigt, og selvom jeg måske skal arbejde i ferien, så har jeg alligevel i sinde at nyde det jeg kan. Og hvilken bedre måde er der at starte efterårsferien på (når man så lige ser bort fra den uheldige start på dagen), end lidt inspiration til efterårsgarderoben? Personligt har jeg jo allerede mæsket mig i streetstyle fotos fra diverse modeuger, men den sidste måned har jeg også haft specielt kig på den tjekkiske model Karolina Kurkova's virkelig citychice stil! Karolina er et yndet streetstyle-emne og man fornemmer vist hvorfor. Hendes sans for udsøgte farvekombinationer og interessante outfits, der altid byder på lidt classy edgyness, er altid en fryd at iagttage, og forhåbentlig kunne lure en idé eller to ;) Jeg har i hvert fald fundet en masse inspiration til min efterårsgarderobe. Har du?
Orange behøver ikke at kun at betyde vejarbejder, men kan også være en kæk detalje i et nedtonet outfit eller som en bærende detalje i et helt look. Og Karolina ser altså vildt cool ud i den eksotiske farve.
Farver kan være svære at arbejde med, men sæt en farve som gennemgående i et look og man kan ikke gå særlig galt i byen. Og gør så som Karolina og top af med røde læber.
Jordfarver er simpelthen så klædelige her i efteråret, og de lysere sandfarvede nuancer går super godt til Karolinas blonde hår. Anskaf en luksuriøs strik eller et par løse chinos i farven.
Vi er altid blevet fortalt at less is more, men ikke mere. More er det nye less, og derfor skal der både skrues op for metaller, bling, frynser og prints, især denne sæson, hvor designerne (og Karoline) viser vejen.
Transparant behæver ikke at være vulgært eller smagløst, men kan fungere som en sensuel detalje i et ellers nedtonet outfit. Og det behøver ikke være andet end et diskret kig til lingeriet (så er der også en god undskyldning for at investere i lidt lækkert undertøj) ;P
Elektrisk blå er nærmest et synonym til vinter, og går for øvrigt fantastisk til skandinavisk lys hud (og Karolinas gyldne lokker). Og nok er der ikke mange farvekombinationer hvor blå kan indgå, men så er det jo heldigt at sort og hvid passer til alt. ;)
Det har været en meget yndet tendens, det med matchende sæt og prints. Og især en kombi af disse! Karolina går efter kombien, og gerne i en classy retning.
Sort. Man behøver vel ikke sige så meget mere, gør man? Sort, går til alt, passer alle, slanker og er for øvrigt utrolig sexet. Med sort, kan det seriøst ikke gå galt! Og især ikke på frk. Kurkova.
Bikerjakken er en meget yndet jakke, måske fordi at den passer til stort set alt og desuden definerer et helt outfit. Karolinas favorit (og alle os andres) er nok den i læder. Men uanset hvad er en bikerjakke i hvert fald en sikker investering.
Og fra biker over til det lidt varmere. Når sneen begynder at falde får man altså brug for noget lidt kraftigere og hvorfor så ikke gå efter en kraftig frakke i uld eller pels? Nu er jeg så modstander af ægte pels, set i lyset af dyrs forhold i pelsindustrien, der altså bare ikke er i orden (!), men så er det jo heldigt at faux fur er mindst lige så fint (så alle sammen, støt lige dyrenes vilkår og hop i en faux fur i stedet). :)
Vinterhalvårets farve nummer 1, kan der vist ikke være tvivl om må være bordeaux rød (eller bare rød). Farven der både er chic, cool, elegant og hip passer perfekt til den mørke tid og ser fin ud til lys vinterhud. Og Karolina lader vist til at være enig.
Godt nok er sommeren endt og gået for denne gang (sorry folks), men derfor må man jo godt forberede sig til den næste sæson, og lyse pasteller sat sammen med hvid og gerne med et pift af blomster er altid en vinder til foråret, uanset sæson.
Jeg ELSKER hvid! Den feminine og sarte søster til sort er fænomenal og sorgerligt undervurderet og forhen mest forbeholdt formelle højtider, men har langt om længe gjort et tiltrængt comeback i hverdagsgarderoben (især ss14-sæsonen!), og Karolina demonstrerer her til perfektion hvorfor vi (bør) elske hvid!
Når du er on the run sådan en travl efterårsdag, er det altså vigtigt at komforten er på plads, og hvad er mere komfortabelt end strik og bløde tørklæder? Og så en praktisk taske under armen (i sort læder naturligvis). Når Karoliner er in a rush, er det i hvert fald en yndet stil.
Og til de dage hvor man bare står i tøjkrise og bare mangler noget hurtigt at tage på, så tage et par dybe indåndinger og gør Karolina stilen efter: sort og hvid er en essentiel kombi, der altid går, og vil man gerne stikke lidt mere ud, så smid et printet item eller lidt fede chunky accessorize ind, så man skaber lidt blikfang.
- Og så uden egentlig at prøve! Det er da smart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar