lørdag den 9. november 2013

Den Danske Scene

Hej Blog :)

Min weekendplan holder ind til videre stik, selvom TVet er skiftet ud med lakkende billedredigering i stedet. Hm så meget for afslapning. Men thank god for dejlig, beroligende og ørehængende musik! Det er faktisk ret så længe siden at der sidst har været et musik-indlæg her på bloggen. Det sidste var faktisk i juni. Wow. Så nu er det vist på høje tid at der kommer lidt musikalitet på bloggen igen...

Lige for tiden lytter jeg rigtig meget til musik fra den danske scene. Men når det så er sagt, så er det altså hverken Medina, Rasmus Seebach, Burhan G, Joey Moe eller Jeppe K der runger i min øregang. Sandt at sige er jeg faktisk ikke særligt imponerede over nævnte artister. Jo, de kan helt klart synge og skrive gode hits, men jeg har bare måtte sande at de ikke falder i min smag. Jeg har jo en ret blandet smag for musik, og kan faktisk lide alt fra pop, r'n'b og rock til jazz, klassisk og - hold nu fast - opera (yeah, you read that part right). Rap og techno er dog måske to genrer jeg værger mig lidt ved. Men pyt nu med det, uanset hvad så elsker jeg lidt atypiske rytmer, som man allerhelst skal kunne danse til eller som kan tage en med på et såkaldt mindtrip.

Nedenfor har jeg linket til et mindre (eller større?) musikalbum, blandet op af diverse artister og hits fra den danske scene set (læs: hørt) inden for de seneste år:

Rasmus Walter
Har virkelig fået et ømt punkt for hans lidt hæse stemme, der rummer en vis sensualitet og blødhed, og så selvfølgelig også hans følelsesladede sange, der alligevel rummer en vis hårdhed og altid går under huden på mig. Og så er han altså også ret så sød (jaja, rynk I bare på næsen) ;P

Shaka Loveless
Eeelsker hans reggaeanske rytmer og lidt infantile stemme, der bare giver hans sange endnu mere charme. Hans sang Ikke Mere Tid har ligget blandt mine ynglingssange siden den kom ud, da den bare giver mig så meget energi og altid får mig til at sidde og rokke med foden (mindst!). 

Agnes Obel
Siden jeg hørte hendes sang Riverside i X-Factor sunget af de to tvillinger har jeg været vild med Agnes Obels akustiske univers. Hendes stemme er så smuk og har alligevel lidt kant, som er meget let for mig at relatere til, og så er jeg en stor fan af det kontrastfulde spil mellem dystre og lette rytmer hun kommer med. Et meget nuanceret, nostalgisk og eventyrligt univers.

Tina Dicow
Selvom Tina Dicow længe har været en del af den danske scene og været mere end almen kendt for sine akustiske sange, så fik jeg først kendskab til hende, da jeg så mit gymnasiums skolekomedie i 2.g, der var en teaterkoncert over hendes sange. Her blev jeg fuldstændig grebet af både Count to Ten, Nobody's Man og Break of Day, så det første jeg gjorde efterfølgende var at hente dem ned, og nu er hun nok den første sanger jeg tænker på, når man nævner ordet 'Akustisk' eller endda 'Skandinavisk'.

Andre Artister
Aura Dione
Med en stemme som vi er vant til at høre dem på den velkendte Amerikanske scene, var det egentlig svært for mig at tro at Aura Dione var dansk, men intet mindre er hun altså netop det, og man blev pludselig det mere patriotisk ;P Haha ej okay måske ikke så meget, men jeg må altså sige at hun gør det godt. Hendes sang Where the Wild Roses Grow er trods sin anonymitet min ynglingssang fra hende, da alt ved og i den appelerer til mig.

Nik & Jay
Nok nogle af de mest kendte rap-grupper for generation Y, og nok også nogle af de mest omdiskuterede, da man enten elsker eller hader dem. Personligt synes jeg at de er ganske okay for en rap-gruppe, og selvom jeg også indrømmer at det ikke er alle deres sange jeg er til, så er der altså virkelig nogle guldkorn imellem. Personligt glemmer jeg aldrig da Hot var populær, En Dag Tilbage eller Boing for den sags skyld. Tror faktisk at de startede med at definere mine første teenageår, Haha ;P Men i dag er det nok nogle af de mere modne og følsomme sange som nedenstående jeg høre (og dem hører jeg til gengæld også meget!)

Ud over dem er der også disse to sange som jeg hører meget. Chior of Young Believers's Hollow Talk ligeledes at kende gennem X-Factor (og ikke Broen hvor den oprindeligt er fra), men synes virkelig at den er god, og at den rigtigt afspejler skandinaviske minimalisme og renhed.
Og så er der selvfølgelig Oh Land, som nok er et af de internationalt bedst kendte navne herhjemmefra. Normalt hører jeg ikke særlig meget fra hende, men hendes sang Son of a Gun synes jeg nu er god.


Det blev et langt indlæg med musik, så nu skulle vi vist være dækket godt ind til den næste måned, haha ;P
Hvad hører I lige nu, og hvilke navne fra den Danske scene kan I bedst lide?
Fortsat god weekend til jer derude :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar