torsdag den 27. marts 2014

Being Beautiful // Ansigt

Hey peeps :)

Som lovet. Her er en lille miniserie omhandlende mine beauty rutiner kaldet "Being Beautiful", som er en idé jeg har gået og bakset med et stykke tid, inspireret af før omtalte og virkelig dygtige beautyblogger/youtuber Cecilia fra Nordic Beauty Secrets - hvor det lige skal siges at mange af mine rutiner, specielt omhandlende make up er helt inspireret af hende. Serien vil løbe over nogle indlæg omhandlende hver sin gren inden for beautyrutiner det være sig 1) Ansigt 2) Krop 3) Hår 4) Negle og eventuelt en 5er omhandlende sundhed - kost og motion and stuff. Ja nu skal vi jo se hvor langt jeg når, men ind til videre har jeg da tænkt mig at gennemføre det. Indlæggene her er desuden planlagte, så der skulle ikke være så meget der kunne gå galt. Forhåbentligt...

Men lad os da bare springe ud i det så. Første afsnit er dedikeret vores største og nok vigtigste organ: vores hud. Men fordi at det er et så omfattende emne, er det igen delt op i ansigt og krop, hvor ansigtet kommer først. Jeg har hidtil været rigtig dårlig til at passe på min hud, og har derfor altid døjet med urenheder, rødme og irritationer både i ansigtet og på kroppen. Det er først inden for det sidste halve år at jeg er begyndt at tage hånd om mine skønhedsrutiner og passe bedre på min hud - men nu skal jeg så love for at den heller ik får for lidt! For efter at have fået lavet sådan en slags test af min hud, af nogle Clinique damer, der er tilknyttet min lokale Matas (Kalundborg), og jeg fik anbefalet og senere erhvervet mig et par produkter fra deres (Clinique's) Redness Solution-serie, er det gået ret stærkt!


1. Rens
Noget af det første man bør starte og slutte sin dag med, er at rense huden og fjerne al form for snavs og make up. Personligt startede jeg faktisk kun ud med at bruge Cliniques Redness Solution rens uden noget andet, og på de få måneder blev min hud synligt forbedret. Ud over at udjævne min hudtone og mindske rødme, minimeredes mine urenheder også og min hud blev bare generelt mere jævn og ensformig at se på. Selvfølgelig er Clinique ret dyrt, og der findes en masse gode rense, som virker mindst lige så godt til billigere penge, og man kan både bruge rensemælk-, creme- eller vand eller også bare en helt almindelig olie til det (hvilket fugter samtidig). Bare huden bliver renset fri for snavs og make up først!

2. Eskfolier
Dette trin gør jeg kun 2 gange ugentligt i badet, hvor jeg giver min hud en omgang med Matas Skrubbemaske, der er en creme med små fine korn i, der renser og eksfolierer huden for døde hudceller og snavs, så porerne bliver helt rene og huden atter bliver som ny og helt kan få lov at ånde - og denne fungerer desuden fint på mig. Blev faktisk ret overrasket første gang, da min hud blev så blød og ren at se på. Det er absolut bedst at gå efter en mild eksfoliering med enten små milde skrubbekorn eller en skånsom kemisk sammensætning, da huden er skrøbelig specielt i våd tilstand, så for ikke at irriterer yderligere. Egentlig kan man faktisk også lave sin egen skrub, bare ved at blande en smule olie med rørsukker eller salt og eventuelt lidt honning, agurk eller anden hud-kompatibel ingrediens. Her er google og youtube din bedste ven ;)

3. Eventuel pleje
Det er mellem rens/eksfoliering og fugtighedscreme at man kan tilføre sin hud lidt ekstra pleje. Personligt gør jeg ofte brug af enten lidt mandelolie, som jeg masserer mellem fingerspidserne og derefter gnider ind i huden med cirkelbevægelser, så jeg dels får gnedet lidt ekstra fugt godt ind i huden samtidig med at det får blodcirkulationen igang. Eller også, hvis jeg fx skal lægge make up eller bare synes at min hud døjer med rødme og ujævnheder, så kan jeg lide at bruge et serum - der kort fortalt er en intensiveret hudpleje, der skal fugte mere i dybden, aktivere cellerne og hjælpe med at absorbere øvrige produkter -, hvor Beauté Pacifique's Submassive Serum Paradoxe er en klar favorit! Ikke alene fungerer den virkelig godt som serum, så har den også Primer-egenskaber, da den udjævner huden, mindsker rødme og lægger en god base for make up, for ikke at nævne at den trods sine få ingredienser, indeholder squalane, vitamin E, antioxidanter, SPF og antiaging effekt. Og så kommer det i en super flot flaske, med en handy pipette i låget. Win win! En anden ting jeg ind i mellem bruger er skintonic. Nogle vil mene at det ikke er nødvendigt og faktisk ganske overflødigt, men jeg har ofte oplevet at det kan være en god måde lige at friske huden lidt op og give et lille ekstra energiskud og forberedelse til følgende pleje, ligesom serumet, selvom det bare ik fugter lige så meget. 
       En sidste ting jeg bruger i ny og næ som supplerende hudpleje er Body Shops Vitamin C Skin Booster, der virkelig er min alltime favorite! Med en konsistens som smøragtig silke, der smelter ind i huden og efterlader kinderne som en frisk fersken med MASSER af sund glød, er det et go-to produkt der virkelig hjælper på træt og kedelig hud. Så hvis jeg har fået sovet for lidt, haft en hektisk uge eller bare synes at huden ser træt og uinteressant ud, så springer jeg den sædvanlige fugtighedscreme over, og giver i stedet huden et såkaldt boost. Først og fremmest er det godt med lidt afveksling og for det andet giver det en omgående effekt, er nemt at dosere og transportere, og er derfor også virkelig handy on the go. Jeg er total fan af dette produkt og selvom jeg ik bruger det særlig tit, da jeg er inde i en heldig periode med min hud, så ved jeg at det kan være en lifesaver i de stressede perioder, hvor kedelig hud er en irriterende realitet.

4. Fugt
Endelig kommer fugt! En god fugtighedscreme er et must! Selv bruger jeg Cliniques Redness Solution Daily Relief creme morgen og aften hver dag, men der er et hav af gode fugtighedscremer derude endda til billigere penge, og jeg må indrømme, at så snart Clinique er brugt op (hvilket nok tager lidt tid, da den er meget drøj i brug, og selvom jeg har haft den i et par måneder nu efterhånden og brugt den morgen og aften, har jeg ikke engang brugt en 4. del endnu!) skal jeg ud og prøve nogle andre. Bl.a. dem fra The Body Shop har jeg hørt godt om, og vil meget gerne prøve både Vitamin E og C serien. Men ind til videre fortsætter jeg med Cliniques, der også virker udenmærket på min hud.
    Har man lidt tørre hud eller bare brug for lidt ekstra fx om natten, så kan man eventuelt bruge en natcreme, der plejer at være lidt federe end en dagcreme. Eller man kan også bruge en olie under sin normale fugtighedscreme. Uanset hvad er det i hvert fald vigtigt at huden er velfugtet om natten, da huden reparerer sig selv når man sover.

5. Lev sundt!
Det kan nok ik understreges nok, men en sund livsstil ER altså den bedste måde at få en sund hud på! Jeg skal da nok være den første til at indrømme, at jeg ik ligefrem lever den sunde levevej, men jeg arbejder virkelig på at forbedre både mine spisevaner, søvnrytme (...) og livsstil rent generelt. Husrådene hedder sig jo; drik rigeligt med vand, så din hud er hydreret inde fra, du får skyllet systemet igennem hvilket også vil mindske uren hud. Spis sundt, så din krop får den nødvendige og rigtige næring og dyrk en masse motion, så din blodcirkulation bliver holdt igang og du får gang i stofskiftet, forbrændingen og udskillelsen af affaldsstoffer. Derudover er det også vigtigt at få sovet de 6-8 timer, så huden kan reparerer sig selv og man undgår rande under øjnene og træt stresset hud. Kan I følge mig? Ved godt at det er en gennemtæsket kliché at sige, men det er altså næsten det enste der rigtigt virker! Jeg må i hvert fald til at tage mig lidt sammen.


- Gode husmandsråd
  • Børst læberne med tandbørsten efter tandbørstning og giv dem derefter et ordentligt lag god læbepomade, så har man de blødeste læber efterfølgende!
  • Hjemmelavet skrubbecreme bestående af olie og/eller honning, groft salt eller rørsukker, eventuelt citron, der bare blandes sammen, påføres og skylles af med lunkent vand. Søg evt. på google eller youtube for flere opskrifter.
  • Har du sart hud, så rens ansigtet med olie alene i stedet for kemiske produkter.
  • Har hørt et sted at æggevide skulle være en god ansigtsmaske, der skulle virker godt på uren hud. Bare kom det på huden og vask derefter af med en fugtet lunken klud.
  • Damp ansigtet, ved at koge noget vand med citron, mynte, kamille eller hvilken duft man nu vil have, sænk hovedet ned over skålen med et viskestykke over hovedet og damp ansigtet. Frisker huden og sindet op.
  • LAD VÆR AT RØR DIG I ANSIGTET! Der findes så uendelig mange bakterier på dine hænder, ik at det nødvendigvis er nogen dårlig ting, men det gør, at når du rører dig i ansigtet, så spredes og gnides disse bakterier ind i huden og tilstopper og irriterer porerne, så urenheder opstår. Derfor undgå at røre dig selv i ansigtet for meget, lad vær at pres bumser og lad VÆR at sid og læn dig op ad eller støt dit hoved i hånden når du keder dig i skolen! Tro mig, jeg har fået og derefter undgået mange urenheder på den måde!
  • Skift sengetøj! Specielt dit pudebetræk, da der meget hurtigt kommer til at sidde mange bakterier, snavs og fedt i dit hår og dit betræk, som - igen - vil blive gnedet ind i din hud. Derfor; skift ca 2 gange ugentligt, så vil du også få fornemmelsen af en lækker frisk seng og en lækker nattesøvn ;)

- Mine næste beauty-buys
Til sidst vil jeg nævne nogle af de produkter jeg mangler og/eller ønsker at prøve inden for nærmeste fremtid, som udvidelse eller yderligere supplement til min hudplejerutine. Først og fremmest denne skintonic fra Benefit, som jeg er lidt nysgerrig efter at prøve, med en ELLE Style Award i ryggen, Burst Bees læbepomade som har modtaget varme anbefalinger af min veninde Michelle og desuden skule bivoks være vildt godt! Body Shop's Vitamin C Face Mist, de gange jeg har prøvet den har den i hvert fald virket rigtig godt, givet glød og frisket op, så den ville jeg gerne have med on the go. Bioderma Créaline H2O Make Up Fjerner, super hypet produkt, der skulle være mildt, skånsomt dog effektivt. Lidt halvdyrt men det ville jeg nok være villig til at ofre for en skånsom rensning.

    Der skal nok komme flere beauty-buys inden for nærmeste fremtid, stol trygt på det ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar